Een zijstapje naar het internationale Octrooirecht.

De afgelopen maanden was het hier op de blog-pagina wat stiller dan gebruikelijk. Dat kwam omdat ik een tijdelijke, fulltime klus aan het doen was bij octrooibureau NLO in Den Haag. Ik was daar medeverantwoordelijk voor het in goede banen leiden van internationale octrooiprocedures.

Het octrooirecht gaat over de rechten van een uitvinder op zijn uitvinding. Het heeft veel raakvlakken met het auteursrecht, waar de auteur en zijn artistieke werk centraal staat. Vaak is een uitvinder in dienst bij een commercieel bedrijf of een ziekenhuis of universiteit. Dan is het ook dit bedrijf dat het octrooirecht verkrijgt. Zij mogen dan als enige de desbetreffende producten of methoden op de markt brengen of een licentie aan een andere partij geven. Maar voordat het zover is moet specifiek worden onderzocht of de uitvinding niet al bestaat (het nieuwheidsvereiste) en voor welke landen het vastgelegd dient te worden. Dat is nog een heel ingewikkeld systeem.

Ik had voornamelijk contact met octrooigemachtigden, klanten en buitenlandse agenten. De klant (het bedrijf dat de uitvinding vertegenwoordigt) en de octrooigemachtigde (de wettelijk vertegenwoordiger met technische/ natuurwetenschappelijke opleiding) stellen samen een strategie op en zorgen voor een juridisch waterdichte omschrijving van de uitvinding. Deze tekst moet namelijk helemaal worden goedgekeurd door een nationale - of internationale octrooi-instantie. Meestal is niet alleen de tekst doorslaggevend, maar ook de bijbehorende tekeningen of scheikundige formules. Ik heb gemerkt dat het vaak een flink heen en weer gemail wordt, voordat de omschrijving uiteindelijk kan worden goedgekeurd. Een buitenlandse agent kan worden ingezet om voor één specifiek land buiten Nederland de procedure te regelen.

Het was leuk om eens in de praktijk van het octrooirecht te kijken. Vooral het e-mailen met collega's in Amerika, India, Japan en China vond ik bijzonder. Bovendien had ik nooit gedacht dat ik zo een stuk meer over geneesmiddelen en landbouwproducten te weten zou komen. In eerste instantie niet bepaald my cup of tea...

Lees ook mijn eerdere blogberichten hieronder!

Contact informatie

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   Telefoon: 06-2813 2598

Delen

Deel dit artikel