Mooi eerbetoon aan fotograaf Anton Corbijn.

 

 

Op 23 maart mocht ik aanwezig zijn bij de opening van de nieuwe Anton Corbijn-tentoonstelling in Den Haag. De bekende (pop)fotograaf wordt dit jaar 60 en daarom brengen het Gemeentemuseum en het Fotomuseum een mooi eerbetoon aan een van 's werelds meest vooraanstaande portretfotografen.

 

Corbijn begon ooit met fotograferen om zo dichter bij zijn idolen te komen. De meeste muziekliefhebbers zullen hem kennen van de platenhoezen van U2, Depeche Mode en Johnny cash of van zijn videoclips voor Nirvana en Coldplay. Door zijn foto's, videoclips en concertregistraties heeft Corbijn zo'n impact op de vormgeving van een band dat hij vaak het extra bandlid wordt genoemd.

 

De tentoonstelling is gesplitst in twee hoofdstukken. In het Gemeentemuseum is het grootste deel te zien. Hier is aandacht voor de films van Corbijn (Control, The American en A most wanted Man), maar bovenal voor alle bijzondere portretten van muzikanten, kunstenaars en filmsterren. Zo zijn daar de Rolling Stones in een desolaat landschap met maskers op, Robert De Niro mooi lurkend aan een kopje koffie en Danny DeVito hangend aan een ballon om maar eens wat te noemen. Of het mooie zwarte gezicht van Miles Davis uit 1985, de bandleden van U2 als drag queens en Clint Eastwood agressief wijzend naar de camera. Allemaal prachtige, grofkorrelige zwart/wit foto's. Sommige meer dan een meter hoog, andere slechts een paar decimeter breed. Ook is er een vrij komische serie waarbij Corbijn zelf te zien is, verkleed als enkele overleden idolen (van Elvis Presley en Frank Zappa tot Janis Joplin en Bob Marley).

 

Het tweede gedeelte is op locatie van het op een steenworp afstand gelegen Fotomuseum. Het is opgebouwd rond de bands en artiesten waar Corbijn een meer vriendschappelijke band mee heeft ontwikkeld. Denk aan REM, Depeche Mode, Metallica en Arcade Fire, en verder U2, de Rolling Stones en Nick Cave (die twee dagen eerder op het privéfeestje van Corbijn optrad). Meer dan 70% van deze portretten is nooit eerder voor het publiek te zien geweest.

 

Opvallend was dat het publiek tijdens de opening gewoon foto's van de portretten in de zalen kon maken. Volgens de Auteurswet is dat een verveelvoudiging van het werk en wanneer die foto's vervolgens op internet verschijnen ook een nieuwe openbaarmaking. Een fotograaf zou zich daartegen kunnen verzetten. Wel had Corbijn zich de week ervoor in De Wereld Draait Door principieel opgesteld tegen het bijsnijden, inzoomen of in een ander formaat tonen van zijn foto's. Hij als maker van zijn werk mag dat helemaal zelf beslissen.

 

Het was gezellig, maar druk tijdens de opening. Er waren zoveel mensen dat het moeilijk was om alle portretten rustig te bekijken. Daarom ben ik zeker van plan om nog eens terug te komen. De foto's van Corbijn verdienen dat. De tentoonstelling is nog te zien tot en met 21 juni.

Contact informatie

   
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   Telefoon: 06-2813 2598
 

Delen

Deel dit artikel