Dutch Jazz Fever !!

- een vooruitblik op de Jazzdag 2014

Het is het perfecte voorprogramma voor het North Sea Jazz Festival 2014: in Rotterdam vindt op 27 juni de jaarlijkse Jazzdag plaats. Een combinatie van conferentie en festival en één van de leukste evenementen die door Buma Cultuur worden georganiseerd. Voor muzikanten, jazzliefhebbers en professionals in de muziekindustrie is dit dé plek om elkaar te ontmoeten en om van geweldige muziek te genieten.

Overdag worden allerlei interessante presentaties en workshops gehouden. Muzikanten kunnen er hun demo's laten horen, flink netwerken en zich op de hoogte brengen van de stand van zaken in de Nederlandse jazzwereld. 's Avonds vinden er diverse gratis optredens en showcases plaats. Zowel gevestigde namen als onbekende talenten worden geprogrammeerd. De grote zaal van Lanteren/Venster en de kleinere ruimtes in Hotel New York zijn daar toplocaties voor!

Ik kom al sinds de allereerste Jazzdag in 2007, toen nog gehouden in Amersfoort. Op de tochtige binnenplaats van De Observant stond ik toen namens Buma/Stemra op de Informatiemarkt en tijdens elke volgende editie ontmoette ik interessante mensen uit de jazzwereld. Susanne Alt (saxofoniste), Rembrandt Frerichs (pianist), Eef van Breen (trompettist), Anna Montan (zangeres) en Jens Larsen (gitarist) om er maar eens een paar te noemen. Wat me opviel was dat de meeste jazzmuzikanten erg gemotiveerd zijn om vooruit te komen in hun carrière. Ze staan open voor advies en samenwerking en zoeken actief naar kansen om veel op te treden.

Tijdens de altijd kwalitatief hoogstaande optredens heb ik al meer dan eens een leuke muzikale ontdekking gedaan. Van swingende bigbands tot en met funky jazztrio's, je loopt altijd wel tegen iets bijzonders aan. In Amersfoort werd ik eens helemaal weggeblazen door de 'James Brown funk' van The Rare Groove Orchestra. In 2011 waren The Red Limo String Quartet en trompettist Diederik Rijpstra geweldig en vorig jaar bleek bassiste Phaedra Kwant de ontdekking van de Jazzdag.

Ook deze maand is het programma weer uitstekend. Zelf zal ik overdag een aantal presentaties volgen en meedoen aan het Matchmaking onderdeel. Ik hoop een flink aantal muzikanten te ontmoeten die ik kan helpen met hun juridische en administratieve zaken (platencontracten, publishing, copyrights, Buma/Stemra, enz). 's Avonds ga ik genieten van de optredens. Ik verheug me zeer op de band Bruut! (groovy funk), Floriaan Wempe (getalenteerde saxofonist uit Den Haag) en de groep Little Known Facts (flamenco met rockinvloeden). Mijn huisarts vertelde me dat ik al een lichte vorm van jazz fever te pakken heb...

Contact informatie

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   Telefoon: 06-2813 2598

Delen

Deel dit artikel