Geruzie over een bandnaam – Vandenberg

Rockgitarist Ad van den Berg is één van de beste gitaristen die ons land ooit gekend heeft. Hij behoort tot het rijtje Jan Akkerman (Focus), George Kooymans (Golden Earring) en Eddie van Halen (Van Halen). Vooral in de jaren '80 en '90 was hij zeer populair en zijn toetreding tot de Amerikaanse rockband Whitesnake zorgde voor een grote schare aan internationale fans. Daar hoorde ik zelf ook bij. In 1994 bezocht ik een optreden van Whitesnake in Tilburg en was ik erg trots dat ik voor de show een handtekening kreeg van de enige echte Adrian van den Berg.

In de beginjaren '80 had Van den Berg zijn eigen Nederlandse rockband 'Vandenberg' opgericht. Die sleepte een Amerikaans platencontract binnen, toerde in Japan en de rest van de wereld en had met de rockballad 'Burning heart' een wereldwijde hit. In 1987 viel die band uitelkaar en stapte Adrian over naar Whitesnake waar hij tot 1999 deel van uitmaakte.

Na een aantal jaar uit de muziekindustrie te zijn geweest wil Ad van den Berg in 2011 een nieuw nummer uitbrengen onder de oude naam Vandenberg, maar wel met nieuwe bandleden. Hij krijgt dan een rechtszaak aan z'n broek. De oude zanger en bassist van Vandenberg claimen namelijk dat zij ook recht hebben op de bandnaam en het logo van Vandenberg. Zij vinden dat het allemaal tot het gemeenschappelijke vermogen van de band behoort en dat Adrian daarom hun toestemming nodig heeft wanneer hij de naam en het logo opnieuw wil gebruiken.

De Nederlandse rechter geeft hun echter tot tweemaal toe geen gelijk. Het bandlogo was immers helemaal niet gebruikt en uit niks bleek dat de bandnaam was overgedragen aan het gezamelijke bandvermogen. De naam van de band is natuurlijk ook veelzeggend, alhoewel de zanger en bassist volhielden dat het slechts een verwijzing was naar de Amerikaanse luchtmachtbasis 'Vandenberg Air Force Base'. Waren ze misschien teleurgesteld dat zij niet in de opnieuw opgerichte bezetting van de band mochten plaatsnemen? Of ging het ze misschien puur om geld?

Hoe dan ook: een succesvolle band kan wel worden gezien als een onderneming met een eigen vermogen. Het is voor bandleden daarom erg verstandig om afspraken met elkaar te maken en die dan ook op papier te zetten. Ook is het mogelijk om een bandnaam of bandlogo als merk te registreren zodat duidelijk is wie precies de eigenaar is. Dat voorkomt later veel gedoe (en rechtszaken).

Afgelopen maand, precies 20 jaar na het concert van Whitesnake in Tilburg, zag ik Adrian van den Berg opnieuw live gitaarspelen. Hij heeft nu een nieuwe rockformatie met talentvolle muzikanten uit het oosten van ons land. Voor de zekerheid was er door de platenmaatschappij aangedrongen op een duidelijke, maar toch afwijkende bandnaam: Vandenberg's Moonkings. Het werd een mooie avond. Één van hun nieuwe nummers heet 'Leeches' (vertaling: parasieten / bloedzuigers). Van den Berg vertelde dat het gaat over mensen die misbruik maken van iemands vertrouwen. Driemaal raden wie daarmee worden bedoeld!

Contact informatie

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   Telefoon: 06-2813 2598

Delen

Deel dit artikel