De morele rechten van Tom Waits.

 

 

De afgelopen maand werd ik gevraagd om uitleg te geven over hoe het precies zit met de rechten wanneer bestaande muziek wordt gebruikt in een balletvoorstelling. Een leuke klus voor mij en een interessant vraagstuk. In de betreffende voorstelling wordt gedanst op muziek van Tom Waits en de kans is groot dat het stuk de hele wereld overgaat. Bij de naam Tom Waits ging er bij mij meteen een belletje rinkelen. Tom Waits is namelijk een artiest die artistieke integriteit hoog in het vaandel heeft staan en niet wil dat zijn werk zomaar gebruikt wordt in een context die hij niet wenst.

 

Op grond van zijn morele rechten kan een componist of tekstschrijver zich verzetten wanneer zijn liedje wordt aangetast of wanneer er schade aan zijn naam of reputatie ontstaat. Dit is altijd een persoonlijke kwestie van de maker en kan dus per persoon verschillen. Tom Waits is daar erg streng in. Hij vindt bijvoorbeeld het plaatsen van zijn muziek in reclames een aantasting van zijn artistieke geloofwaardigheid. Hij wil niet dat het publiek meteen aan een bepaald product denkt wanneer ze zijn stem of liedje horen of dat de schijn wordt gewekt dat hij het gebruik van het product uit de reclame steunt. Dit was voor hem bijvoorbeeld het geval bij een autoreclame voor Opel uit 2005 en bij een commercial voor Dorito chips uit 1992.

 

In het verleden zijn er wel meer rechtzaken geweest over dit onderwerp: Prince vond een liedje bij (alweer) een Opel-reclame uit 1988 wel erg lijken op zijn monsterhit 'Kiss'. En een reclame voor frisdrank Taksi uit 1996 imiteerde zonder toestemming 'I wanna be loved by you' gezongen door Marilyn Monroe. Ook artiesten zoals U2, Radiohead en de Beastie Boys willen hun muziek niet in commercials horen.

 

Of Tom Waits moeite heeft met de plaatsing van zijn muziek in de dansvoorstelling valt te betwijfelen. Een ballet is veel meer een culturele setting dan een commerciƫle context en wordt vanuit artistiek oogpunt veel meer als okee ervaren. Toch is alleen hijzelf degene die dit kan beoordelen. Als het goed is, zal zijn publisher hem nu over dit muziekgebruik informeren en dan kan hij daar zelf ja of nee tegen zeggen. Wanneer je echter thuis in de woonkamer zijn classic album 'Closing Time' opzet en er een paar mooie danspasjes op maakt, dan kan hij je niks maken!

Contact informatie

   
    E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
   Telefoon: 06-2813 2598
 

Delen

Deel dit artikel